02.04.2010

O problema existentiala

Poate ca m-as fi abtinut si anul asta - al citalea la rind? - de la orice fel de comentarii pe tema asta, pentru a nu genera conflicte sau discutii in contradictoriu pe subiecte delicate despre care fiecare are o parere bine formata. Dar iaca n-am mai rezistat.

De unde mama naibii obiceiurile astea idioate ale oamenilor, de a-i pune pe altii sa plateasca din gros pentru distractia noastra? De unde traditiile astea arhaice pe care le respecta tot mirlanul, chit ca n-a mai calcat in biserica de cind l-o impartasit ma-sa la 5 ani?

Ok, pot sa inteleg mincatul porcului de Craciun. Se sacrifica una bucata porc de peste 60-80 kile, din care maninca toata familia. Porcul nu consuma resurse pretioase o iarna intreaga, ci, daca are ca in vremurile bune, 150-200 kile, este el ditamai resursa de proteine si grasimi pentru o haita de puradei. Nu pricep eu ce-i cu SFINTUL Ignat-cel-de-porci-casapitoriu', da'na, la romani si dusul la buda trebe musai efectuat sub atenta supraveghere a unei cohorte de "inaripati" si "inaurati" - de la "aura".

Da' DE CE trebuie musai mincat miel de Paste? Adica de ce miel, PUIUL oii, un mitz de 10 kile cu tot cu blana? de ce nu mincam oaia care si-a trait traiu'si-a mincat malaiu'? De ce nu berbecu'? De ce nu berbecuti de un an? Ce neam de animale hraparete de pe lumea asta prefera sa ucida un pui MIC cind poate sa aiba parte de o prada mai mare, adultul?

Mda. Da'simbolul, dom'le, semnificatia, pierd din vedere esenta....
Simbolu'pe dracu. Io nu ma omor cu studii biblice, da' inteleg asa: in Vechiul Testament, INAINTE de Iisus, raul se platea cu rau; faza cu ochi pentru ochi, dinte pentru dinte,legea Thalionului, ziceti-i cum vreti. Pe vremea aia oamenii luau gitul cite unui animal, ce-si permiteau si ei, aducind jertfe Divinitatii. Mielu' fiind mic si pur si nevinovat si blabla.
Da'DUP-AIA, cind s-a propasit Legea Iubirii, cind Iisus s-a sacrificat pentru noi, cind am fost iertati "din oficiu", cind NU se mai cer sacrificii, noi DE CE MAMA NAIBII mai casapim mielutii, in fata mamelor lor? De unde cruzimea, pe de o parte? Si de unde indiferenta idiotilor care vor musai un rinjet de miel din farfuria de bors, in Duminica Pastilor?

Macelul mieilor. Pasteti fericiti. Voi in locul lor. Ca ei nu mai pot. Pentru ca voi vreti musai carne frageda de copil. Rusine !

2 comentarii:

  1. Hai sa extindem. De ce mancam pui si nu gaina batrana? De ce mancam vitel si nu vaca batrana? Sau atunci cand mergi la supermarket cauti musai vita batrana, gaina si cocos care si-au trait traiul? Si Pisilincai ii dai carne matura sau carne de copil de animal? De ce ar fi puii de gaina sau viteii mai putin pui decat mieii sau iezii?

    Sa nu dam vina pe sarbatori pentru obisnuintele noastre alimentare crude. Partial biserica si-a facut treaba cand a eliminat sacrificiul sangeros din cult - ca mostenirea iudaica cerea sange pe altar. Nu scrie niciunde in cartile de cult ca tre' sa mancam miel de Pasti. Sa nu confundam traditia din bobor cu preceptele religioase.

    Sunt consemnate insa in istoriile sfintilor indemnul de a te abtine de la carne. In fond e la fel de crima sa mananci oaie, pui sau vitel. Daca ne uitam la modele, vom alege si o alimentatie conforma; daca ne uitam la tzatze... vom alege in consecinta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa stii ca m-am gindit si eu la carnea de pui atunci cind am scris postarea asta, si nu am nici un raspuns la intrebarea ta. Cit despre vitei, carnea de minzat nu e chiar de vitel mic-mic, ca cea de miel, nu ca m-ar consola prea tare amanuntul asta, ca daca e s-o luam asa, orice carne mincam presupune curmarea unei vieti inainte de vreme.
    Dar daca consumul de carne de pui sau de vitel (si nu de gaina sau vaca) are niste explicatii si ratiuni pur economice, mielul de Paste este clar un obicei, o traditie si atit. Adica dpdv economic, populatia tot mai numeroasa a Globului nu ar putea supravietui dpdv alimentar daca nu i-ar fi oferita carne de pui indopat cu stimulenti de crestere ca sa ajunga la 1 kil in maxim 42 de zile, iar cresterea unui tauras dincolo de o anumita greutate, sau a unei vaci care nu da o productie de lapte satisfacatoare, devine nerentabila. Pe cind mincatul unui miel de 10 kile, cind ar putea fi mincat la 30-40 daca traditia nu ar spune altfel, mi se pare greu de inteles.
    Cit despre unele traditii din bobor versus precepte religioase... cred ca am ajuns ntr-un punct in care nici biserica nu prea face mare diferenta intre ele.
    Iar abtinutul de la carne, eu il consider exagerat, omul este omnivor, nu ierbivor, istoriile sfintilor cred ca au fost scrise intr-o vreme in care consumul de carne era considerat un mic lux si era rezervat celor "alesi" sau sarbatorilor.

    RăspundețiȘtergere