12.10.2010

Toddlers & Tiaras

Pisilinca mea inca isi pastreaza obiceiul de cind era mica, de a dormi la prinz pe burta pe pieptul meu, de cite ori ma prinde acasa la ora somnului, iar mie trebuie sa recunosc ca imi place. Asa ca, pe durata somnului ei iau si eu pauza, si chiar daca o ora de wellness-uri si spa-uri poate ar fi mai relaxanta, avind in vedere ca oricum nu pot iesi din casa, imi fac cadou telecomanda si multele discovery-uri si national geographic-uri din grila de programe a RDS-RCS-ului.
Uite-asa am ajuns sa ma uit eu la citeva emisiuni din seria Toddlers & Tiaras...asa, cu un soi de fascinatie a oribilului.
Ce am vazut. Fetite cu virste cuprinse intre 6 luni si 12 ani, machiate, cu peruci, dinti,gene si unghii false, bronzate la solar sau cu creme autobronzante, impopotonate cu haine nepotrivite, zimbind fals cu gura pina la urechi.
Mai grav decit atit poate, pentru ca pina la urma copiii sint asemeni unor catei, caci motivati subtil (sau nu) fac pina la urma ceea ce ii invata/le impune stapinul, ba se mai si bucura sa ii faca pe plac, mai grav decit atit spuneam, am mai vazut mame (si mai rar tati) care isi impingeau fetitele de la spate sa faca asta, care le pensau cu mina lor, care le machiau, care le alegeau tinutele, care le spuneau "Be sexy!" unor fetite de 4 ani, care le certau pentru o temporara lipsa de chef in ziua concursului, care afirmau de fata cu copiii lor ca "We need to win, we want the Ultimate Grand Supreme Title and the money that goes with it". "Money" care pina la urma nu acopera nici pe departe cheltuielile pe care le presupune participarea la asemenea "competitii", adica nu se poate spune ca se cistiga CEVA din asta. Ca nu stiu cum naiba, producerea de bani pe spinarea copiilor parca nu mi se pare la fel de oribila ca prostia, ignoranta, orgoliul femeilor alora.
As numi-o copilarie furata si m-as opri aici. Exista insa implicatii mai grave, dupa mintea mea, ale acestui gen de concursuri. Nici nu le pot numi concursuri, beauty peagents poate este intr-adevar mai potrivit, desi departe de mine sa vad vreo beauty in toate astea...
In primul rind, mi se pare tare ciudat ca toate astea se petrec in tara cea mai scrupuloasa privind political corectness-ul si hartuirea sexuala. Tara in care profesorul nu are voie sa imbratiseze elevul care tocmai a cistigat un premiu, pentru ca simplul gest poate fi acuzat ca avans sexual. Tara in care copiii de 3 luni sint scosi pe plaja, sub umbrele, purtind costume de baie dintr-o bucata, sau cu slip SI sutien. Ei bine, in aceeasi tara, fetitele astea sint machiate ca niste cocote, imbracate ca niste dansatoare de cabaret sau stripteuse in exercitiul functiunii, si puse sa se miste provocator, lasciv si, dupa cum suna indemnurile mamelor lor, sexy. Apoi, se ia adunatura asta si se filmeaza si difuzeaza pe un canal TV. Cred ca e emisiunea cu cea mai mare audienta in rindul pedofililor.
Tot in tara in care inca de la gradinita copiii sint invatati despre respectul fata de tot ce ii inconjoara,despre intrajutorare si voluntariat, despre simt civic si prietenie, se desfasoara un gen de manifestari care promoveaza frumusetea artificiala ca prima valoare umana. Si care cultiva un gen de ambitie si simt de competitie rautacios la copii. Si care ii face pe copii sa se indoiasca de ei insisi, atunci cind vad ca altcineva a luat marele premiu.
E adevarat, la toate competitiile pentru copii exista cistigatori si invinsi. Dar parca la concursurile sportive asta te motiveaza sa te antrenezi mai mult; la cele stiintifice te motiveaza sa inveti mai temeinic; la beauty peagents ce te indeamna? Sa folosesti o tona jumate de machiaj data viitoare? Sa cumperi haine mai tipatoare? Sa te misti mai provocator in timpul dansului de la "talent show"?
O la fel de mare problema mi se par parintii acestor copii. Pai eu stiu ca Motanul meu m-ar da afara din casa, sa ma auda ca vreau sa imi bat joc de copil in halul asta. Pai nu mai sint activitati de familie frumoase, amuzante si instructive pe lumea asta? Ca eu nu reusesc sa vad decit mame frustrate, care vor sa isi implineasca aspiratiile de beauty queen prin fetele lor. Mame fara ocupatie, ajunse la 100+ kile, care efectiv parca nu au altceva mai bun de facut, lipsite de orice simt al masurii sau al ridicolului.
Si acum o sa sune rau ce o sa spun. Dar eu tot o zic, si sper sa fiu corect inteleasa. Toti copiii de pe lumea asta sint frumosi prin inocenta, veselie, buna dispozitie, bunatate, mod de a privi lumea. Unii dintre ei au si norocul sa se fi nascut cu o fatza "de revista"; altii nu. Cine spune ca toti copiii sint frumosi (fizic) este putin ipocrit; exista standarde de frumusete si pentru copii, ca si pentru adulti, si orice am spune, fetita blonda, cu bucle si ochi albastri va ramine probabil un etalon al frumusetii; genul de copil pe care il vezi pe coperta si in filme, cu obraji bucalati si gene lungi. Ei bine, eu trebuie sa spun ca fetitele pe care le-am vazut la aceste concursuri nu sint, in marea lor majoritate, copiii cei mai apropiati de standardele acestea de frumusete. Am vazut si fetzisoare super dulci, uritite de machiaj, dar si copii care, desi cu siguranta sint cei mai frumosi pentru mamele lor, nu ar trebui expusi unei evaluari care sa aiba ca unic criteriu aspectul fizic.

Asa ca recunosc, ma uit la fiica-mea, si imi spun: daca NOI nu participam la beauty peagents, e doar pentru ca nu vrem sa cistigam toate premiile din lume. Faptul ca nu are ochi albastri se remediaza pina la urma foarte usor cu niste lentile de contact, iar parul se mai poate deschide la culoare un pic... :)))))))

Un comentariu:

  1. well, eu am mai scris despre asta, cu acelasi dezgust ca si tine, insa parca nu mi-a fost indeajuns, la ora chiar uitandu-ma la una din emisiuni, am nimerit (din fericire) la postul tau.

    da, ai dreptate in tot ce spui, eu am zis chiar mai mult, ca este o forma de abuz psihic legal si ca din punctul meu de vedere nu sunt mari diferente intre mamele care isi bat copiii si cele pe care le vad la TV punand unghii false la copii de trei ani.

    oricum, ma bucur ca din toata chestia asta a iesit si ceva bun. ti-am gasit blogul :)

    RăspundețiȘtergere